donderdag 22 januari 2009

Donderdag 22 januari

Marijke en Julie:

Omdat we er gisteren zo plots werden ingegooid, wilden we vandaag toch wel wat meer observeren om te weten hoe het er eigenlijk aan toe gaat in de school.
Dit was buiten de andere juffen gerekend. We hadden ons nog maar pas bij de kleuters gezet om daar het “ochtendritueel” mee te volgen, toen we merkte dat er nog niet echt een ritueel was en dat Marijke al gauw werd ingeschakeld om een morgendlied te zingen.
Nadien ging de juf met de helft van de kleuters naar het toilet en moesten wij de andere helft maar zien bezig te houden. Met wat leuke bewegingsoefeningen en het liedje “Vaak zegt men...” hebben we de tijd gevuld. Toen de klas terug volledig was, kwam Mevr. Ross Julie halen om dit lied ook aan haar klas aan te leren. Dit is graad 1,2 en 3.
Omdat Marijke van de kleuterjuf nog een bewegingsliedje moest aanleren, heeft ze snel, maar correct, het liedje “Hoofd, schouders, knie en teen” vertaald naar het Afrikaans!

Na even is Marijke Julie komen helpen, omdat de leerkrachten van deze klas precies niet van plan waren om het van ons over te nemen. We hebben onze creativiteit de vrije loop laten gaan en hebben we ter plaatse enkele leerzame spelletjes in het thema geimproviseerd. Het thema was “Het Lichaam” en er werd ook stil gestaan bij links en rechts. Hierbij hebben we dan spelletjes gedaan zoals: Ochtendgymnastiek, Dirigentje, Blinde mannetje, muziek spel met vraag en antwoord, ritmes gecreeerd, bewegingspel met de twee lichaamshelften, ...
Omdat we soms toch nog problemen hebben met de taal, werken we hier vooral met muziek en geluiden. Na anderhalf uur werden we gered door de bel.

Na de pauze, waar wij als enige toezicht hielden, hebben we drie uur en een half non-stop schriften moeten kaften.

Eerste kennismaking met:
à De houten stok!
Voor ons heel schokkend en iets wat we totaal niet gewoon zijn, maar als de kinderen niet luisteren, zal de stok hen dat wel laten voelen!

à Kleuterverhalen.
Omdat de kleuterjuf de kleuterboeken niet meteen vond, heeft ze de kleuters een
verhaal voorgelezen van de derde graad. Dit boek ging over de dood van een kleine jongen.

à Hele losse regels.
Zo waren er een aantal kinderen van de hogere graden die gewoon niet meer in de
klas zaten.
Of de kleuterjuf die haar grijze haren door leerlingen van de hogere graad laat uittrekken met een pincet.
Kinderen die op de speelplaats alles kunnen doen wat ze willen omdat er toch geen toezicht is.
De kleuters mogen om 1 uur vertrekken naar huis, maar er wordt niet gekeken hoe ze naar huis gaan of met wie.


We missen jullie al een beetje, maar zijn nog lang niet van plan om naar huis te komen!!

Vele groetjes!

P.S.: Een heel gelukkige verjaardag aan Michiel!!
En nog eens proficiat aan Sigrid!! (Voorzichtig met mijn motor he!)

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag lieke,
amaai t'is inderdaad toch helemaal anders dan bij ons he. Jullie moeten het daar maar kunnen he en worden toch wel een beetje aan julie lot overgelaten. Maar ja jullie zullen er wel veel met bijleren. Toen ik in het lager zat kreeg ik ook nog slaag met de lat van de zuster maar ja dat hebben jullie gelukkig nooit meegemaakt.
Sigrid is heel blij met haar rijbewijs.
Wij zijn heel de vrijdag in Dusseldorf dus niet bereikbaar
dikke kus. En hopelijk tot zaterdag als je kan skype

Anoniem zei

Hej bie, ik heb eindelijk gevonden hoe ik je een berichtje kan laten, ik heb net brigitte haar gezicht gedaan en haar voetjes.
En dan hebben we samen op de blog gekeken want ze was nieuwschierig naar hoe het jou daar afgaat, en ze is gerust gesteld ze.
Ik moest jou de groetjes doen van ons ma en de mark.
Nu ik weet hoe ik kan reageren zal ik jou wel een vaker een berichtje sturen ze.

Bieke geniet er nog van het maatje

dikke zoen, stefanie, nanou en dennis

Anoniem zei

ha die grijze haren uittrekken past wel in het thema hé
Een vijftig -zestig jaar geleden kenden wij bij ons ook de regel die ons op de vingers tikten wanneer we iets fout deden. Vraag maar aan de moe en de va zelfs nog bij je mama. Gelukkig is dat allemaal voorbij.
Toch geniet van de mooie momenten en probeer veel vriendschap aan de kindertjes te geven.
Zorg er goed voor de tijd die jullie er zijn.
groetjes aan iedereen

Anoniem zei

hej mij'ke,

pff klinkt niet zo leuk eigenlijk, ik zou mij echt zoiets kei hard aantrekken en mij echt slecht voelen. Maar ik ben wel al heel fier op jullie hoor! Jullie doen dat daar super! Ik duim nog voor jullie! en lees natuurlijk alles op de voet.

xx
kimmel

maja en co zei

hee die meiden..tja das slavernij maar dan omgedraaid?! ze profiteren lekker van jullie .ik hoop wel dat als jullie wat zijn ingeburgerd op de school dat het beter gaat..en van die gekke gewoontes..dat zal dan wel slaan op die cultuurschok zeker?? ik had jullie gezichten wel eens willen zien!Maar vindt het heel knap dat jullie dat toch laten gebeuren.Want ermee bemoeien mag niet...maar is wel verdomd moeilijk!!
heeeel veeeel sucses en geniet van een verdiende rust dit weekend

Unknown zei

Hé Bieke, ik vind het leuk voor jou dat het daar goed gaat en dat jullie het daar goed hebben. Met wat ze jullie daar allemaal laten doen wordt je we eel zelfstadig maar we missen je wel hier hoor.
( mijn haar wordt al een beetje lang hoor zal efkes nen andere kappen moeten zoeken, er hé)

dikke kussen
jeannine

Anoniem zei

Hoi Marijke,

Ik geef deze week Michiel zijn kaartje hoor met jouw naam mee op.
Zijn altijd super verhalen hier en soms wel chokerende maar super dat jullie jullie plan kunnen trekken met kleuters ook al ken je de taal nog niet zo goed.

Groetjes
Wim