woensdag 4 februari 2009

Stage Julie en Marijke

Dag Allemaal,

Week drie:
Maandag

Vandaag kwam de klas van mevrouw Dampies ter spraken. Dit is het houten huisje beneden. De kinderen van mevr Dampies zitten nu nog in een ander lokaal omdat dit lokaal nog een stort is. Julie en ik stelden voor om deze klas eens onder handen te nemen en daar was mevrouw Dampies heel gelukkig mee. Ze wilden graag eens een klas met hoeken, maar ze zochten volk om dit te doen.

We gingen eerst eens kijken in de klas en tekende een klein plan uit. Met het plan en enkele voorstellen trokken wij weer naar mevrouw Dampies en mevrouw Ross. Ze keken even naar foto’s van de klassen in Belgie en vertelden dat we ons zin mochten doen.

Met veel energie begonnen we met de klas. Het leeg halen van de klas ging heel snel. We kregen hulp van de hogere graden. Daarna ging het er nogal stoffig aan toe. Ook de veegborstel is voor kabouters. Daarna even gebruik maken van de cursus EHBO en op een hygienische manier ,zo goed mogelijk als het kon, hebben we Marijke’s hand verzorgd. ( Het is gebeurd tijdens het vegen) Tegen dat het tijd was om naar huis te gaan stonden we zelf versteld van het resultaat dat er nu al was.

Dinsdag:

Vandaag kwamen wij aan en bleek dat mevrouw Dampies niet aanwezig is. De snelste oplossing was ons onvoorbereid voor deze klas te zetten. Hier stonden we dan weer! We begonnen met het ochtendritueel en andere spelletjes, maar de kinderen luisterden langs geen kanten. Ze lachten ons uit en deden niet allemaal mee. Na toch een hele strenge optreden van ons, dit op een belgische manier door even aan de kant gezet te worden, lukte het ons ineens weer wel. We hebben de eerste kinderen getest op het puzzelen en stonden verbaasd te zien hoe slecht dit ging.

Rond 10.15 stond ineens mevrouw Dampies in de klas. Wij zijn dan maar weer in de klas beneden gaan zitten en hebben verder gewerkt. Niet veel later stonden er ineens 15 kinderen mee in de klas. We moesten proberen om het overzicht te bewaren, maar dat ging niet goed. Een poging gedaan om de kinderen terug naar hun klas te sturen, maar ook dit zonder resultaat want de kinderen zitten hier niet vaak in de klas. Helemaal opgedraaid is het ons op een of ander manier toch gelukt enkele kinderen weg te krijgen en dan was het voor een korte tijd wat rustiger. Na de pauze stonden er 6 kinderen in de klas. Ze waren uit hun klas gezet en kwamen dan maar naar ons.

Woensdag:

Vandaag was Mevrouw Swartz niet aanwezig dus moest mevrouw Dampies les geven aan de oudere terwijl wij weer bij de kleuters stonden. Vandaag wisten we wat we gingen doen, maar de kleuters luisterden niet naar ons. Als we liederen zongen wilden ze alleen het lied: ‘vaak zegt men’ zingen. Ook vandaag hebben we hen verder getest op het puzzelen.
Het was een heel vermoeiende dag vandaag en toen de kleuters naar huis gingen hebben wij nog even verder gedaan in de klas beneden. Hopelijk morgen nog een laatste werkdag beneden en dan kunnen wij Vrijdag met die kinderen naar hun klas.

6 opmerkingen:

Susan zei

He Marijke!
Ik ben weer even mee se :) goh, als ik lees hoe mooi het daar is, kom ik toch in de verleiding om een bezoekje te brengen! Spijtig genoeg heb ik geen centjes om tot daar te vliegen...
Hopelijk kan je de volgende weken toch iets meer lesgeven, want ik kan me voorstellen dat boeken kaften en lokalen oprommelen, niet echt is wat jullie verwacht hadden.
Maar zowieso lijkt het me een prachtige ervaring :) ik ben jaloers!!
Doe da nog goed daar! En denk af en toe maar eens aan mij hé ;)
(we hebben trouwens nog steeds niet kunnen winnen met de zaalvoetbal! Toch niet als ik meespeelde, zou dat toeval zijn??)

Big hug!!!
Suuss

Anoniem zei

marij
Het is blijkbaar niet altijd eenvoudig om zomaar steeds ergens te vervangen toch moet je dit positief bekijken .Telkens moeten improviseren daar leer je ook wel van bij.En dat de kinderkens niet altijd luisteren dat is hier ook zo. Het was vandaag hier ook een crazy dag.Toch volhouden en maak het leuk voor de kinders.
De volgorde van de puzzel bij ons is eerst inlegpuzzel, dan van 4tot9stuks dan 12 tot 20 enz... ik zal onze octopuzel door mailen.
Onze Jowa is weeral lekker aan het koken. Onze papa vertrekt zo naar de avondschool dus geziet alles gaat zijn gewone gangetje. liefs mama

Anoniem zei

he julie heb juist jullie blogg bekeken, goed dat jullie van aanpakken weten
en vol energie zitten om er tegen aan te gaan
het is misschien niet altijd even leuk om van het ene in andere gesmeten te worden maar als je daar door bent komen julie daar sterker uit en wordt het vervolg alsmaar aangenamer ik ben fier op julie prestasties tot hiertoe en wens allen daar een dikke proficiat voor
ik zie van hieruit naar je vier of vijfdaagse uitstap deze heb je volgens mij dan ook dik verdient meisje,ben trots op jou
do zo voort (had ook ni anders verwacht) dikke kus groetjes aan de andere en tot de volgende
ludo

Anoniem zei

ja bie amai, ge wordt er echt wel ingegooid he, grappige namen hebben ze daar wel he, en kunt ge het al wat gewoon worden dat taaltje daar?
Het is daar over het algemeen toch totaal anders dan hier kwa lesgeven enz.
Bie ik moet je veel groetjes doen van ons mama, dikke zoen stefanie, nanou en dennis

Anoniem zei

Hallo,
Amai, jullie maken nogal wat mee. Door al dat vervangen doen jullie wel veel ervaring op. Jullie zullen goed klaar zijn voor het onderwijs. En zo zonder voorbereiding ergens moeten inspringen, is ook al niet zo gemakkelijk. Geniet er nog maar van! Ik vind het leuk om jullie ervaringen te lezen.
Groetjes van de Van Campen,
Diane

julie, bieke en marijke zei

Hey Ludo'tje,

Dank u voor het lieve berichtje! Het is leuk om te horen dat je trots op me bent!
Het is inderdaad niet altijd leuk dat graad R (de kleuters) niet echt luisteren, maar met een beetje improviseren enzo komen we er wel! Het is trouwens wel leuk op stage ze... Ik ben er echt wel graag! Vandaag hebben we een dagje vrij om thuis te knutselen, heel grappig dat da zomaar kan!!
Nadat we volgende week zijn gaan rondtrekken en hopelijk veel gezien en beleeft hebben, kunnen we er terug invliegen se...
De eerste drie weken stage zijn echt voorbij gevlogen, dus we moeten er volop van genieten!

Dikke kus!!!
Julie!